29 دسامبر 2021- دیابت بارداری نوعی دیابت است که در زنان باردار که قبلاً دیابت نداشته اند، رخ می دهد. اگر دیابت بارداری برای شما تشخیص داده شده است، قابل درک است که ممکن است نگرانی های زیادی داشته باشید، از جمله نگران غذاهایی باشید که نباید مصرف کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع دیابت و همچنین نکات تغذیه ای که به شما در مدیریت این بیماری کمک می کند، ادامه مطلب را بخوانید.

دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری نوعی دیابت است که در زنان باردار رخ می دهد. به گزارش انجمن دیابت آمریکا، "نزدیک به 10 درصد از بارداری ها در ایالات متحده هر ساله تحت تاثیر این نوع دیابت قرار می گیرند." در دیابت بارداری، قند خون شما افزایش می یابد و قند خون بالا می تواند برای شما و کودکتان مشکلاتی ایجاد کند. خوشبختانه، با مدیریت قند خون خود، می توانید به سلامت خود و کودکتان کمک کنید.

چه چیزی باعث دیابت بارداری می شود؟

دیابت بارداری به این معنی است که بدن شما انسولین کافی تولید نمی کند، هورمونی که توسط پانکراس ساخته می شود و به تنظیم سطح قند خون کمک می کند. در دوران بارداری، بدن شما هورمون های بیشتری تولید می کند و همچنین وزن شما افزایش می یابد. این تغییرات بر نحوه استفاده بدن از انسولین تأثیر می گذارد که به آن مقاومت به انسولین می گویند.

همه زنان باردار در اواخر بارداری دچار مقاومت به انسولین می شوند، اما برخی از زنان قبل از بارداری مقاومت به انسولین دارند. سپس حاملگی را با نیاز بیشتر به انسولین شروع می کنند و همین موضوع، آنها را در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار می دهد.

دیابت بارداری چگونه درمان می شود؟

بخشی از مدیریت دیابت بارداری، رعایت تمام قرارهای قبل از تولد و پیروی از برنامه درمانی است که می تواند شامل موارد زیر باشد:

·        بررسی قند خون برای اطمینان از اینکه سطح قند خون شما در محدوده سالم باقی می ماند.

·        خوردن غذاهای سالم در مقادیر مناسب در زمان های مناسب.

·        فعالیت بدنی برای کمک به جلوگیری از افزایش بیش از حد قند خون.

·        در صورت نیاز، مصرف داروهای دیابت، که ممکن است شامل متفورمین یا حتی انسولین باشد.

چگونه متوجه می شوید که قند خون شما در محدوده سالم است؟

اکثر زنان مبتلا به دیابت بارداری قند خون خود را با دستگاه قند سنج اندازه گیری می کنند. این دستگاه از یک قطره خون بسیار کوچک از انگشت شما برای اندازه گیری سطح قند خون شما استفاده می کند. اهداف قند خون به طور کلی به شرح زیر است:

•         قبل از غذا، قبل از خواب و در طول شب: 95میلی گرم در دسی لیتریا کمتر

•         یک ساعت بعد از غذا: 140میلی گرم در دسی لیتریا کمتر

•         دو ساعت پس از خوردن غذا: 120میلی گرم در دسی لیتریا کمتر

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما باید سطوح هدف قند خون مناسب را با شما در میان بگذارد و به شما توصیه کند که چه موقع و هر چند وقت یکبار قند خون خود را چک کنید.

اگر به دیابت بارداری مبتلا شدید چه غذاهایی را می توانید بخورید؟

یک متخصص تغذیه یا مربی دیابت می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه غذایی شخصی برای خود تدوین کنید که بر انتخاب های غذایی که برای شما و کودک شما مفید است، متمرکز باشد. برنامه شما متناسب با نیازهای شما تنظیم می شود و باید به شما کمک کند که بدانید کدام غذاها را بخورید، چقدر بخورید و چه زمانی بخورید. چرا این موارد مهم هستند؟ انتخاب‌های غذایی، مقدار و زمان وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها همگی در کمک به حفظ قند خون شما در محدوده ی هدف، نقش دارند.

کربوهیدرات

یکی از راه‌های کمک به کنترل قند خون در دوران بارداری، کنترل میزان کربوهیدراتی است که می‌خورید. کربوهیدراتهای موجود در غذاها به گلوکز (قند) تبدیل می شوند. گلوکز، انرژی لازم برای بدن شما و جنین را تامین می کند. اما کربوهیدرات زیاد، می تواند باعث بالا رفتن بیش از حد قند خون شود.

غذاهای حاوی کربوهیدرات عبارتند از:

•         نان، ماکارونی، برنج، غلات، تورتیلا، کراکر

•         میوه ها و آب میوه ها

•         شیر و ماست

•         لوبیا، نخود و عدس

•         سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی زمستانه، ذرت، نخود فرنگی

•         شیرینی و دسر

متخصص تغذیه یا مربی دیابت شما ابتدا باید کالری مورد نیاز شما را تعیین کند و از این طریق، اهداف کربوهیدرات شما را برای هر وعده غذایی و میان وعده مشخص نماید. اهداف ممکن است متفاوت باشد، اما ممکن است به شکل زیر باشد:

•         صبحانه: 15 تا 30 گرم کربوهیدرات

•         ناهار: 45 گرم کربوهیدرات

•         شام: 45 گرم کربوهیدرات

•         میان وعده های روزانه: 15 تا 20 گرم کربوهیدرات

•         میان وعده قبل از خواب: 15 تا 30 گرم کربوهیدرات

یک وعده ی سروینگ از یک غذای کربوهیدراتی، 15 گرم کربوهیدرات دارد. به عنوان مثال، یک تکه نان، یک تکه کوچک میوه یا یک فنجان شیر حاوی 15 گرم کربوهیدرات است. می‌توانید با خواندن برچسب‌های مواد غذایی، استفاده از فهرست انتخاب غذا، و با استفاده از یک برنامه تلفن هوشمند مانند  CalorieKing، MyFitnessPalیا Nutritionix، نحوه شمارش گرم کربوهیدرات موجود در غذاهایی که می خورید را بیاموزید.

وعده های غذایی خود را در ساعات خاص و بطور منظم بخورید

به احتمال زیاد به شما توصیه می شود که سه وعده غذایی و دو تا سه میان وعده در زمان های مشابه در هر روز بخورید. حذف وعده های غذایی یا خوردن بیش از حد غذا در یک وعده غذایی می تواند بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارد. به علاوه، مهم است که به طور منظم غذا بخورید تا تمام نیازهای غذایی شما و کودکتان برآورده شود.

صبحانه

مقدار کربوهیدراتی که در صبحانه می خورید احتمالاً به 15 تا 30 گرم کربوهیدرات محدود می شود. این به این دلیل است که قند خون در صبح به دلیل تغییرات در سطوح هورمونی بیشتر می شود.

وقتی در صبحانه کربوهیدرات می خورید، سعی کنید از خوردن غلات صبحانه ی بسیار شیرین یا شیرینی های خودداری کنید. حتی میوه یا شیر ممکن است قند خون شما را خیلی بالا ببرد. از آب میوه نیز دوری کنید.غذاهای دارای فیبر بیشتر، کربوهیدرات های سبوس دار، مانند نان سبوس دار یا بلغور جو دو سر را انتخاب کنید، و همچنین صبحانه ی شما باید شامل یک غذای پروتئینی، مانند کره بادام زمینی یا تخم مرغ برای کمک به جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون پس از خوردن غذا باشد.

غذاهایی که باید در برنامه ی غذایی شما گنجانده شود

یک برنامه غذایی سالم برای دیابت بارداری بیش از تمرکز بر کربوهیدرات است و حتماً شامل:

•         سبزیجات غیر نشاسته ای: سبزیجات برگدار، بروکلی، فلفل، خیار، لوبیا سبز، مارچوبه

•         غذاهای پروتئینی بدون چربی: مرغ، بوقلمون، ماهی، تخم مرغ، گوشت بدون چربی، توفو

•         غذاهای لبنی کم چرب: شیر کم چرب و ماست بدون چربی یا کم چرب

•         چربی های سالم: روغن زیتون و کانولا، آووکادو، آجیل و کره ی انواع آجیل و دانه ها

غذاهایی که باید در برنامه ی غذایی شما محدود شوند یا از خوردن آنها اجتناب کرد

از آنجایی که هنگام ابتلا به دیابت بارداری اهداف قند خون باید بدقت در یک محدوده باریک تنظیم شود، پزشک یا متخصص تغذیه ممکن است به شما توصیه کند از مصرف برخی غذاها اجتناب کنید، از جمله:

•         نوشیدنی های قندی: نوشابه، آب میوه، چای یا قهوه شیرین، نوشیدنی های انرژی زا

•         کربوهیدرات های ساده: غلات شیرین شده، نان شیرینی، آب نبات، بستنی، چیپس سیب زمینی، شکر، عسل، شربت

کافئین و الکل

به گفته مرکز دیابت Joslin، ممکن است لازم باشد مصرف کافئین خود را به 1 فنجان قهوه یا 4 فنجان چای سیاه در روز محدود کنید، زیرا مصرف بیش از حد کافئین ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. در دوران بارداری باید از مصرف الکل خودداری کرد.

مکمل های ویتامینی و مواد معدنی

روزانه یک مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی پرناتال به همراه 1000 میلی گرم کلسیم و 600 واحد بین المللی ویتامین Dبرای شما تجویز می شود.

هیچ مکمل غذایی را در دوران بارداری بدون مشورت با تیم مراقبت های بهداشتی خود مصرف نکنید.

نظارت مهم است

شما احتمالا چهار بار در روز قند خون خود را چک خواهید کرد: قبل از صبحانه و یک تا دو ساعت بعد از هر وعده غذایی.

تیم مراقبت های بهداشتی شما می خواهد گزارشی از سطح قند خون شما را ببیند. بیشتر دستگاه های قندسنج یا گلوکومتر دارای حافظه هستند و در هر بار ویزیت قابل دانلود هستند، اگر پزشک شما بخواهد سطح قند خون شما را بین بازدیدهای منظم بررسی کند، ثبت گزارش کتبی مفید خواهد بود.

در صورتی که نیاز به تغییری در انتخاب غذا، مقدار غذا یا زمان خوردن وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌هایتان باشد، ثبت گزارش مصرف غذا نیز به شما کمک می‌کند.

ایجاد تغییرات در برنامه غذایی و بررسی قند خون می تواند مسئولیت سنگینی به نظر برسد. اما به یاد داشته باشید که هدف جلوگیری از افزایش قند خون است تا شما و کودکتان سالم و سلامت بمانید.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/healthy-living/womens-health/what-to-eat-if-you-have-gestational-diabetes/